Jedním ze základních kritérií při volbě je místo použití neboli zatížení. To je určeno normou EN 124. Dle této normy jsou poklopy testovány a rozděleny do šesti skupin zatížení, tj. dle přesného místa určení. Je důležité tak vybrat poklop na šachtu dle zatížení a materiálu.
Dle místa určení
Zde je vše rozděleno na třídy, kdy každá třída má striktně dané místo využití. Třída A15 je určena na plochy, které jsou používané pouze chodci a cyklisty. Dle dalších tříd jsou vyhrazena místa, jako jsou chodníky, pěší a obytné zóny, plochy pro parkování a stání osobních vozidel. Například třída zatížení D400 je ukazatelem pro místo určení v rámci vozovky pozemních komunikací, zpevněné krajnice, parkovací plochy. Oproti tomu třída F900 je určena pro plochy vystavěné nadměrné zátěži kol, tj. letištní provozní plochy.
Podstatné kritérium – typ materiálu
Po ujištění ohledně zařazení zátěžové třídy, jak je uvedeno výše. Je dalším podstatným ukazatelem materiál. Na výběr je litina, kombinace litiny a betonu, ocelový plech a kompozitní materiály. Který je vhodný na poklop na šachtu? Jaké výhody a nevýhody má daný druh materiálu?
V případě litiny se jedná o klasický materiál. Dříve upřednostňovaná šedá litina je dnes nahrazena litinou tvárnou. Rozdíl v obou typech spočívá ve struktuře uhlíku. Od toho se následně odvíjí mechanické vlastnosti, ale zejména hmotnost i cena. Velice oblíbené poklopy do vozovek jsou v kombinaci litiny a betonu. Mezi výhody náleží nízká cena a snadná dostupnost. Nevýhodou těchto poklopů je jejich hmotnost a po jisté době též výskyt koroze.
Ocelový plech a nerez náleží mezi velmi používané, ať už se jedná o hladký či protiskluzový povrch, tj. nerez s různým druhem povrchové úpravy. Tyto poklopy vycházejí ze standardního certifikovaného typu.
Další variantou jsou plastové a kompozitní poklopy. Hlavním důvodem volby neboli výhodou je, že poklopy z kompozitní směsi, která předčí v mnoha směrech plastové, nebývají terčem vandalismu a zlodějů.